Cerita ArtisHiburan

Lagu Orang Lain Papar Kisah Tentang Perubahan Hidup Yang Dilalui Oleh A. Nayaka

Seorang ahli falsafah pernah berkata, satu-satunya perkara yang tetap dalam hidup ini adalah perubahan.

Ternyata, kata-kata itu telah memberi kesedaran buat penyanyi A. Nayaka sehingga memberi inspirasi kepadanya untuk berkongsi naratif tentang perubahan hidup yang dilaluinya melalui single berjudul Orang Lain.

A. Nayaka berkata, menerusi lagu berkenaan apa yang ingin diceritakan adalah mengenai sisi positif perubahan.

“Berubah menjadi orang lain maksudnya berkembang menjadi diri anda yang baru.

“Ia mencari versi diri anda yang lebih baik dan itu adalah perkara yang bagus,” kata penyanyi berasal dari Indonesia itu.

Menariknya, A. Nayaka ternyata tidak bersendirian dalam menyampaikan mesej mengenai perubahan ini.

Dia turut berkolaborasi dengan dua bakat hip-hop dari negara jiran, iaitu SonaOne dari Malaysia dan YHB Sleepsalot dari Singapura. Kisah kolaborasi mereka bertiga juga cukup menarik.  

{“key”:”g3″}

“Pada mulanya Sona menghantar rentak kepada saya, yang kemudian saya isi dengan cangkuk (hook) dan satu bait kata (verse). Rupanya, Sona juga mengirim YHB rentak yang sama, dan YHB pun hanya mengisinya dengan satu bait kata.

“Sona kemudian terfikir untuk menggabungkan kesemuanya. Ternyata kolaborasi ini sangat organik dan lancar sekali,” jelasnya.

Walaupun biasa berkarya dalam bahasa Inggeris, A. Nayaka masih tetap mengekalkan penuturan dwibahasa.

Namun begitu, kali ini dia lebih banyak memberi penekanan pada bahasa ibundanya iaitu bahasa Indonesia.

“Sebenarnya, penggunaan Bahasa Indonesia bukanlah pilihan yang disengajakan.  Ia berkait rapat dengan mesej dalam Orang Lain.

“Dulu kebanyakan muzik yang saya buat biasanya dalam bahasa Inggeris, tetapi kali ini saya masih tetap menggunakan rentak trap/hip-hop namun berusaha memasukkan lebih banyak bahasa Indonesia.

“Intipatinya, tidak kira bagaimanapun kita berubah, pada dasarnya kita masih tetap diri kita sendiri. Itulah mesej utama yang ingin saya sampaikan. Namun sejujurnya, saya hanya menyatukan mesej tersebut setelah lagu itu siap,” ujarnya.

Pada masa sama, perubahan positif lain yang dialami A. Nayaka adalah dia lebih bebas dalam berkarya.

“Saya menggarap sebahagian besar aspek lagu ini. Mixing dibuat oleh Sona, manakala mastering dibuat oleh saya dengan bantuan rakan sekerja. Saya membuat cover art dengan seorang rakan lain, begitu juga dengan video liriknya. 

“Sebenarnya saya gembira kerana tidak banyak pihak ketiga yang terlibat dalam projek ini, kerana ia memberi peluang kepada saya untuk benar-benar terlibat dalam semua aspek. Mungkin ini adalah projek pertama di mana saya terlibat dalam hampir semua perkara.”

Jadilah saksi kepada perkembangan dan sentuhan emas A. Nayaka dengan mendengar “Orang Lain” yang turut menampilkan YHB Sleepsalot dan SonaOne di semua platform muzik digital.

Sekilas Tentang A. Nayaka

Rapper muda ini dilahirkan di Jakarta pada 2 Ogos 1994 dengan nama penuh Ariel Nayaka. Masa remajanya dihabiskan di bandar Houston, Texas, Amerika Syarikat, di mana minatnya kepada muzik hip-hop bermula. Walaupun pernah terlibat dalam muzik rock, hip-hop tetap menjadi pilihannya hingga sekarang.

Karier A. Nayaka dalam industri musik rap dan hip-hop bermula dengan album “Curriculum Vitae” yang dilancarkan pada tahun 2016.

Kemudian pada tahun 2017, dia melancarkan mini album ‘Colorblindflo’ yang mengandungi 6 buah lagu berjudul Escape, Powder Pablo, For Real Williams, Midas Touch, Hunnid MF dan Hunnid On Dash.

Manakala albumnya yang berjudul ‘Cadence Blue’ (2018) menerima pencalonan bagi Album of the Year dalam Indonesia Music Awards 2018.

Pada tahun 2019, A. Nayaka secara rasmi bergabung dengan Def Jam South East Asia, salah satu label rakaman di bawah syarikat Universal Music Group khusus untuk wilayah Asia Tenggara.

Def Jam merupakan syarikat label muzik hip-hop yang sangat terkenal di Amerika Syarikat dan sering menerima dan merekrut pemuzik hip-hop dan rapper terkenal seperti NAS, A Tribe Called Quest, Big Sean dan Kanye West. – KopiPlanet.com

Apakah reaksi anda?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button